Mise-en-avant

Defender – In het oog van de fotograaf: Zwitserland & Italië 2024

BRIENZ LAKE – SWITZERLAND

Na een prachtige wandeling in en rond het pittoreske dorpje Lauterbrunnen gingen we op zoek naar de perfecte plek om onze Defender te parkeren voor de nacht en de daktent uit te rollen. We kozen voor de oevers van het meer van Brienz (Brienzersee auf Deutsch) en na een paar kilometer rijden ontdekten we een uitgestrekte weide met uitzicht op het meer. Een heerlijk plekje: geen huizen aan de horizon, geen wegen, alleen rust en stilte en het omringende platteland.

De Defender deed zijn reputatie alle eer aan en stak moeiteloos een brede sloot over om op het weiland te geraken, helemaal tot op het hoogste punt, waar het uitzicht gewoonweg adembenemend was.
Nadat we ons kamp hadden opgeslagen, genoten we van de prachtige zonsondergang terwijl we ons potje kookten. Op het menu stond een gegrilde rib-eye steak, gebakken aardappelen en een lekkere fles rode wijn. Kortom, de perfecte start van ons luxe kampeeravontuur.

De volgende ochtend werden we zachtjes gewekt door fluitende vogeltjes en een zacht briesje. Nadat we ons kamp hadden opgebroken, stapten we in de Defender richting waterkant voor een vroege ochtendduik. Verfrissend ook, want het water was … 9°C. Het contrast tussen het koude water en de warme zon was bijzonder verkwikkend en maakte deze onvergetelijke ervaring helemaal af.

OESCHINENSEE – SWITZERLAND

We keken ernaar uit om de beroemde Oeschinensee te ontdekken, een prachtig meer midden in de bergen, enkel bereikbaar na een tocht van een uur of twee. Maar we hadden nooit kunnen dromen wat voor kampeerplek we die avond zouden ontdekken. Zoals gewoonlijk hadden we gepland om de wandeling rond 17u af te ronden, zodat we tijd zouden hebben om rustig naar een spot voor de nacht te zoeken. Nadat we grondig de omgeving verkend hadden op Google Maps, reden we dieper het dal in. Al snel verlieten we hoofdweg om een smalle, kronkelende pas te beklimmen. Hoger en hoger bracht de Defender ons.

Op een bepaald moment staken we opeens de kloof tussen twee toppen over en daar was het of de tijd even stopte. Voor ons ontrolde zich een Zwitserse vallei van schitterend groen, bezaaid met bloemen, in schril contrast met de omringende rotsmassieven. Het tafereel leek zo weggelopen uit een sprookjesboek. Er waren geen huizen, enkel twee kleine alpenchalets, en nergens was een mens te bekennen. Koeien daarentegen waren er genoeg. We reden verder via smal pad door deze zee van groen, almaar hoger, en onze bochtige rit tussen de koeien bracht ons bij een nog steiler pad dat en rivier kruiste.

De stroming was sterk en het water wel 40 cm diep, maar de Defender hield stand en stak het water over alsof er niets aan de hand was.

We kwamen terecht bij een immense weide met een tapijt van veelkleurige bloemen, omringd door majestueuze bergen zover het oog reikte. Geen twijfel mogelijk, dit was de perfecte plek om ons kamp op te slaan.

Er volgde een magische nacht, onder een sterrenhemel zoals we die nog nooit hadden gezien, omringd door de absolute rust van de bergen en de zachte geluiden van de natuur om ons in slaap te wiegen.

CINQUE TERRE – NATIONAL PARK – ITALY

Na een paar dagen in Zwitserland gingen we op weg naar Italië. We verkenden Portofino waar we overnachtten in een prachtig hotel en toen was het tijd om de draad van ons kampeeravontuur weer op te pakken. Dus besloten we koers te zetten naar het Nationaal Park Cinque Terre. Amper vier dagen voor de officiële start van het hoogseizoen konden we er in absolute rust genieten van iconische plaatsen als Manarola en Riomaggiore.

Na een heerlijk diner in een wijngaard met uitzicht op het dorpje Manarola, gingen we op zoek naar ons plekje voor de nacht. Toegegeven, kamperen in Italië is niet zo gemakkelijk als in Zwitserland, maar we wisten hoe we het moesten aanpakken. Na een half uurtje zoeken vonden we de ingang van een veelbelovend pad. Daar gingen we, met de Defender die – helemaal in zijn element – de weg vond daar waar maar weinig voertuigen ons hadden kunnen volgen. Na ongeveer 25 minuten over een kronkelend pad, omringd door weelderig natuurschoon en over een paar rivieren, vonden we een perfect plekje om de Defender te parkeren. Het uitzicht was adembenemend: een uitgestrekt bos met uitzicht op het dorp Manarola, dat op zijn beurt uitkijkt over de zee. De rust werd enkel verstoord door de zachte zoute bries.

Hier bleven we drie nachten, wat ons de tijd gaf om de vijf dorpen van Cinque Terre te verkennen.

Als u in de buurt bent, stop dan zeker bij het charmante dorpje Corniglia. Dat vonden wij het meest authentieke en vredige van de vijf, ondanks het feit dat het een van de minst bekende is. Net boven Corniglia vind je het restaurant Ittiturismo Sp4488. Het uitzicht is adembenemend en je kunt er genieten van verse vis, vaak net gevangen door de kinderen van de familie die het restaurant runt. Veel authentieker dan dit wordt het niet.

LAGO DI COMO – ITALY

Mooie foto, nietwaar? Maar geloof me, hij was niet zo makkelijk te maken. Het Comomeer is prachtig, maar een kampeerplek in de buurt vinden is niet eenvoudig. Na meer dan anderhalf uur zoeken reden we een smal pad in. Hoe verder we kwamen, hoe smaller de weg werd. Ik dacht echt dat de Defender vast zou komen te zitten… Maar dat zou een grove onderschatting van zijn troeven geweest zijn!

De doorgang was erg krap, met nauwelijks 2 cm marge aan de linkerkant, waar enorme rotsen de carrosserie beroerden, en slechts 1 cm aan de rechterkant. Op dit punt kwamen alle tools van de Defender meer dan van pas. Ik activeerde de ‘Abrupt’-modus, waardoor ik met een paar kilometer per uur vooruit kon zonder risico op plotselinge versnelling. De 360°-camera’s werkten volop, met close-ups links, rechts, voor en achter als dat nodig was. Wat een auto!

Uiteindelijk geraakten we erdoor en staken we een prachtige brug over naar een iets bredere weg. We hebben dit moment vereeuwigd zonder het minste krasje op de carrosserie. Niet slecht, hè?